Tankar om det enkla livet

Jag både läser mycket och funderar en hel del kring det enkla livet. Dels blir jag oerhört inspirerad av alla modiga människor som lämnat ”ekorrhjulet” och skapat sig en ny mer harmonisk tillvaro. Dels handlar det också så mycket om att också omvärdera min syn på sakers värde. Vad som verkligen betyder något tåls att fundera över på djupet och jag har nog egentligen bara skrapat på ytan när det gäller denna frågeställning. 

Mest inspirerad just nu blev jag när jag läste SVD:s artikelserie ”Bryta Upp” som handlade om en framgångsrik ad som växlat ner och börjat jobba med naturvård. Så otroligt befriande det var att läsa varenda rad i den artikeln. Hur vi hetsar oss själva till att hela tiden prestera mer, tjäna mer, bli mer berömda och kanske omtyckta. Hela den tesen säger något om vår samtid och vad som betraktas som framgångsrikt och aktningsvärt.

Personligen har jag alltid betraktat mig själv som en högpresterare. Jag har varit chef inom statlig verksamhet och sedan några år tillbaka också byggt upp ett lönsamt företag. När jag funderar över vad under min drygt 20 år långa karriär så är det absolut inte min lön, titel eller anseende. Det är de människor jag arbetat med och de gånger jag känt att jag gjort något bra och meningsfullt. En av de perioder jag gillade mest var när vi startade företaget och inte hade någon inkomst. Nu hade jag lite pengar sparade men de var inte ändlösa tillgångar. Vi fick vrida och vända på allt för att få ihop det men jag mådde inte dåligt av det, snarare tvärt om.

Jag gillar att ha saker att göra. Har ett stort behov av att arbeta. Det känns bra helt enkelt. Det jag dock skulle önska är att arbeta med mer meningsfulla saker än det jag gör idag. Jag har beslutat att gå i den riktningen i livet nu. Det behöver inte gå över en natt. Viss trygghet behöver jag och min familj så därför tänker jag inte rusa in i något nytt. Jag har tankar som ska få blomma ut nu under sommaren. Under hösten kommer jag successivt att skapa min plan och 2019 ska det ske.

Jag återkommer i frågan…

Lämna en kommentar